Brev:
Svær at få til at drikke
1. februar 2010
Alder:
9 mdr.
Svær at få til at drikke
Hej Helen,
Jeg skriver til dig for at høre, om du har nogle tips og ideer til at få vores datter på 9,5 måned til at drikke lidt mere.
Vi har tidligere bøvlet noget med at få hende til at spise, men jeg vil vove at påstå, at det kører rigtig godt nu, både mængden, og hun er blevet bedre til at tygge/spise mad med mere struktur.
I en periode har jeg efter samråd med min egen sundhedsplejersken givet hende modermælkserstatning til maden i glas til nogle af måltiderne, og vand til resten. Hun drak lidt men ikke overvældende.
Nu får hun ikke længere MME, så jeg giver hende sødmælk til maden, og stadig vand ved mellemmåltiderne. Og i øjeblikket gider hun stortset ikke drikke til maden overhovedet, hverken mælk eller vand! Hun drejer hovedet væk, slår til glasset eller vil bare lege med glasset og pille ved figurerne på det.
Hun får selvfølgelig vand og mælk i sin grød/mos, men det er jo ikke særlig meget. Det er fortvivlende, for jeg vil mene, at hun ligger et stykke fra sit anbefalede væskeindtag. Ekstra slemt er det, da hun igen er begyndt at have problemer med at komme af med afføringen.
Jeg ammer stadig 3 gange i døgnet (tidlig morgen, middag før lur, aften før putning) men da hun starter i vuggestue denne uge, skal den midterste amning jo skæres væk, når hun skal til at være dernede en hel dag.
Når jeg lægger hende til, ligger hun der efterhånden ret længe, men jeg ved ikke, om det er for hyggens skyld? Jeg tænker, at det også kan være fordi der ikke er så meget mælk, at det tager så lang tid for hende, og i så fald er det jo ikke så heldigt.
Hun har aldrig villet tage sutteflaske, så desværre er det ikke en måde at få mere væske i hende.
Min egen sundhedsplejerske mener, at når jeg skærer flere amninger væk, så vil hun blive mere tørstig og drikke mere, men jeg er jo lidt bange for, at hvis hun ikke gør det, så får hun ikke engang den væske i sig fra amningerne.
Det lød næsten på min sundhedsplejerske som om hun ville anbefale mig at stoppe med at amme, men jeg vil gerne blive ved med 2 amninger til hun er et år, og så må vi derefter se, hvad vi gør. Men jeg vil jo ikke insistere på at fortsætte amningen, hvis det er den, der får hende til at nægte at drikke!
Hvad gør du dig af tanker om vores situation, og har du nogle ideer til, hvad vi kan gøre anderledes?
Med venlig hilsen
Elisabeth